Slik reduserer du skader på bil

Selv med riktig forsikring er det ingen som ønsker skader på bilen. Skadestatistikken på bil viser stadig høyere tall. På begynnelsen av 2000-tallet var antall ulykker på veien i nedre sjiktet av 300 000 skader per år. De siste årene har ulykkene vært hyppigere og ligget i det øvre sjiktet av 300 000 skader per år, noe som tilsier et gjennomsnitt på 80 000 flere bilulykker på veiene. Dette tilsvarer ca. 220 flere ulykker per døgn.

Heldigvis kan det nå se ut som om statistikken er noe på vei ned igjen. Her får du syv tips til hvordan du kan holde kjøretøyet ditt i best mulig stand slik at den vil være best mulig rustet ved en eventuell ulykke.

1. Ta vare på bilen din

Et godt tips er å ta godt vare på bilen din. Vask den jevnlig slik at du lettere får oversikt over småsår i lakken og evt. bulker i bilen. Følg opp serviceanbefalinger fra produsenten. Service er ikke bare for å skifte ut olje og filtre, men også for at verkstedet kan gå over bilen din og se til at den er i god stand - for eksempel at bremsene ikke er for mye slitt eller at det er rust eller andre skader på deler som ikke tåler dette. Dette sikrer både driftssikkerhet og trafikksikkerhet.

2. Dårlige veier

Ta forhåndsregler ved vannpytter og huller i veibanen. Under vannspeilet kan det ofte skjule seg dype hull. Unngå å bråsvinge for mye da hjulene og dekkene kan kollidere med kanten av hullet i en stump vinkel, noe som er verre for bilen enn å kjøre rett gjennom hullet. Forsøk å ikke brems for mye når du treffer hullet da dette vil tvinge hjulet dypere ned i gropen.

3. Ha fokus på trafikkbildet

De fleste småskader skjer under parkering og rygging. Når du har kjørt et stykke er du allerede i kjøremodus og mer oppmerksom, men noe av grunnen til at det er overvekt av såkalte parkeringskader kan også være påvirkninger som mangel på konsentrasjon på det man driver med.

Et eksempel er at man tenker på jobben man er på vei for å gjøre eller om man holder på med «kontorarbeid». Mange håndverkere har kontoret praktisk talt i bilen, men det er viktig å huske på at man kun gjør kontorarbeid mens bilen er parkert. Uoppmerksomhet i form av manglende informasjonsinnhenting og feilbeslutninger er en av de viktigste faktorene til bilulykker i dag. Husk at det er ulovlig å prate i håndholdt mobiltelefon, men også at prating i handsfree kan være en konsentrasjonstyv. I følge trygg trafikk viser forskning at til og med lovlig bruk av mobiltelefonen kan tilsvare kjøring med promille.

4. De fleste skadene skjer i forbindelse med parkering

Fordi vi ofte er mer oppmerksomme på kjøringen en stund etter vi har satt oss i bilen anbefales det at du rygger inn på parkeringsplasser slik at du lett kan kjøre ut igjen.  Mange arbeidsbiler er dessuten folierte på side- og bakvinduer, og dette fører til redusert sikt. Forsøk å følge med på alle sider av bilen når du parkerer, og parker bilen godt innenfor den angitte parkeringsplassen slik at du og bilene rundt deg får mest mulig plass til å gå inn og ut av bilen. Forsøk å unngå å parkere ved siden av bulkete gamle biler, det kan være et tegn på at føreren av den andre bilen ikke er så opptatt av å unngå skader som det du er. På byggeplassen bør du parkere et stykke unna anlegget, da er det lettere å unngå skader fra materiell som fraktes til eller fra bygget. 

5. Beskytt bilen mot rust

Om vinteren saltes gjerne veiene ofte og dette gjør bilen mer utsatt for rustangrep særlig på undersiden av bilen eller hvis det er små sår i lakken fra før. Vask bilen, gjerne med underspyling med jevne mellomrom.

Dersom du har vært i en ulykke med bilen din anbefales det å sette den til taksering og utbedring så raskt som mulig. Dersom man venter for lang tid kan det hende bilen også får rustskader som dessverre ikke vil dekkes av forsikringen.

6. Viktig med riktige dekk

Pass på at dekkene holder anbefalt lufttrykk, dekk som det er undertrykk eller overtrykk i tåler mindre enn dekk med godt balansert trykk. Husk også at dekkene har begrenset levetid. Gummien i dekkene blir dårligere med årene og dette gjør dekkene generelt dårligere og mer utsatt for slitasje og ytre påvirkninger. Kjørestil og lastevekt på bil har også en innvirkning på dekkets varighet, men ifølge NAF bør dekk med «normal bruk» holde tre sesonger, altså rundt 15 000 kilometer per år.

Skift til vinterdekk før frosten kommer. Når høsten kommer og det blir kaldere enn 7 grader er det på tide å skifte dekk. Husk at det er ulovlig å kjøre på sommerdekk (mønsterdybde mindre enn 3 mm) når det er frost og glatt ute og uansett føreforhold i perioden 1. november og mandag etter 2. påskedag. I Nord-Norge gjelder regelen mellom 16. oktober og 30. april.


Slik reduserer du skader på bil

Dedikerte vinterdekk er ikke et krav, men NAF anbefaler at du har to sett med dekk; et sett med sommerdekk og et sett med vinterdekk. Ulempen med å bruke helårsdekk eller piggfrie vinterdekk hele året er at dekkene har litt dårligere stabilitet, grep og bremseevne om sommeren pga. den forhøyede temperaturen i asfalten og dekket.

Pass også på at dekkene ikke er slitte og at de har riktig mønsterdybde. På vinterdekk er kravet 3 mm, NAFs anbefalinger er 4 mm. Kravet til mønsterdybde på sommerdekk er 1,6 mm mens anbefalt dybde er 3 mm. Kravet til mønsterdybden på kjøretøy med totalvekt over 3500 kg. er 5 mm. I vinterperioden.


7. Før du skal ut å kjøre

  • Sjekk værmeldinger og forhold deg til politiets anbefalinger. Tilpass farten etter forholdene.
  • Sørg for god sikt på vinteren, skrap alle vinduer fri for is og børst snø av bilen.
  • Sjekk at kjølevæsken og vindusspylervæsken på bilen er frostsikre.
  • Sjekk at alle lysene på bilen virker.
  • Påse at du er godt uthvilt og oppmerksom på omgivelsene dine.
  • Gi bilen godt ettersyn og vedlikehold slik at dersom du skulle komme opp i en ulykke er bilen best mulig rustet for det.

 

Kartlegg ditt forsikringsbehov