iStock-1003354828

 Det er tid for snøsmelting og med det også høysesong for steinsprutskader. Tilbake på veien ligger tonnevis av strøsand fra vinteren og dette virvles opp av biler i fart. En av de små steinene kan treffe akkurat din bilrute så du får et lite hakk eller en rosett. 

Du synes kanskje ikke det er noe problem nå, merket er jo nesten ikke synlig en gang. Men etter hvert vil den kunne utvikle seg og sprekke opp ved temperaturendringer. Plutselig kan du sitte med en lang sprekk istedenfor det lille hakket og da må ruten skiftes.

Hvis du dekker til merket med et steinsprutplaster så det ikke kommer skitt i det og oppsøker en glassmester med en gang kan ruten kanskje reddes. Det er nemlig mulig å reparere en steinsprutskade før den blir for stor og hvis det ikke har kommet for mye skitt i den.

Last ned gratis e-bok: Forsikringsguide for håndverkere

Det er ingen egenandel ved en slik reparasjon mens du som regel må betale en egenandel ved skifte av ruta. Det er derfor verdt å sette på plaster og kjøre til en glassmester så fort som mulig. Du sparer egne penger og du sparer forsikringsselskapet for penger.

I 2018 betalte forsikringsselskapene 1,6 milliarder kroner fordelt på 255.589 steinsprutskader. Det vil si 700 slike skader hver dag.* Mer avansert teknologi i frontrutene har gjort det vesentlig dyrere å skifte frontrute enn å reparere den. Høye erstatningskostnader for forsikringsselskapene påvirker forsikringspremien til kundene så det vil komme alle til gode å holde kostnadene nede.

Stikk innom en glassmester for å få et steinsprutplaster eller to som du kan ha liggende i bilen. Hold avstand til bilen foran ute i trafikken. Hvis du allikevel får steinsprut; bruk plasteret og kjør til en glassmester så fort som mulig. Da sparer du både deg selv og alle de andre for unødig høye kostnader ved skifte av frontrute som egentlig kunne ha blitt reparert.

 *Alle tall er hentet fra Finans Norge 

Gratis e-bok: En forsikringsguide for håndverkere