Har du blitt nedringt av ivrige forsikringsselgere som tilbyr billigere og bedre forsikringer enn det du har i dag? I så fall er du ikke alene. Det er noe mange håndverkere opplever ofte. Men er det noe i det? Kan det virkelig være slik at et annet forsikringsselskap er så mye bedre og har så mange fantastiske forsikringsdekninger, til så utrolig gode priser?
Svaret på dette er et klart nei. Her får du vite hvorfor.
Historisk sett har forsikringsbransjen gitt rimelig god avkastning til eierne. De har fungert litt som banker, der kundene har vært lojale og vurdert det som en fordel med langsiktige kundeforhold.
Tidligere kunne man også kun flytte skadeforsikringene sine ved hovedforfall. Det både kompliserte flytteprosessen, og gjorde jobben med å hanke inn nye kunder vanskeligere for forsikringsselskapene.
Etter at forsikringsavtaleloven ble endret i 2006, og man kan si opp en forsikringsavtale med én måneds varsel, har bransjen endret seg.
Styr unna useriøse forsikringsleverandører
Tillat meg å bli litt personlig. Nye selskaper og meglerkontorer har poppet opp som paddehatter, og det er dessverre blitt i overkant mye fokus på pris fremfor innhold. Det jeg synes er aller mest skremmende er at mange av de såkalte seriøse huskjedene har inngått avtaler med useriøse leverandører av forsikringstjenester.
På sikt, og ikke spesielt lang sikt, vet vi at det vil komme store skader, og det sier seg selv at et forsikringsselskap som har tapt mange millioner de siste tre årene neppe er de enkleste å ha med å gjøre ved et skadeoppgjør. Når disse selskapene lover gull og grønne skoger bør i hvert fall de seriøse huskjedene gå dem litt nærmere i sømmene før de inngår avtaler.
Velg en leverandør du kan stole på
Jeg har en sterk mistanke om at enkelte av disse forsikringsselskapene har mer fokus på returprovisjoner enn på innhold og kvalitet. Det er skremmende når vi jobber intenst for å fremstå som en seriøs bransje – og da snakker jeg om byggebransjen, ikke forsikringsbransjen. Seriøsiteten til forsikringsbransjen er betydelig svekket, og et strengere regelverk må inn for å stoppe de useriøse aktørene.
Les også: Hva kan vi bidra med som rådgiver for bedriftsforsikringene?
Så mitt råd er, sjekk ut forsikringsselskapet du får tilbud fra. Det er lov å stille kritiske spørsmål til en selger som ringer fordi de har gjort en avtale med en huskjede som er mer opptatt av returprovisjoner enn kvalitet.
Ta gjerne en kikk på vår forsikringsguide for håndverkere for å finne råd og tips om hvordan du kan velge en forsikringsleverandør som faktisk setter dine beste interesser i forsetet.